6th.All Indian Music Conference
reMix-reMastered Version Series Vol.1.
audio & ordering:
https://amarxe.bandcamp.com/album/6th-all-india-music-conference-1990-2023-re-mix-mastered-version-series-vol-1
https://youtu.be/3TanLuYUTUU
01 Dharmābit 6:10
02 Akbārique 8:00
03 Fugamelānrāga 10:13
04 Bhāvachakra 8:55
05 Tāranganjanī 4:40
06 Mahāankh 7:20
Strangely, there are people who are not bothered that there is no exist 6th. All India Music Conference… – nor 7th. All India Music Conference…
I, for one, was very bothered. Why ?
Try to imagine you are a music historian from 100 years later and you are dealing with music from the 20th.- 21st. centuries. The statistics of music history of these centuries draw a bell curve where the Darwin’s law of cultural “absolut fitness’ [ {n(t+1)=Wn(t) } ] makes the daily practice of the most valuable musical anthropologies disappear.
Despite the xenolith nature of scientific music research, the superficial practices of the contemporary music industry, which, in addition to chemicals, serve to pulse excitation the body’s orifices, teach us to see man and his various cultures as a source of profit and personal enrichment.
The source is thus destroyed by its exploitation.
Meme-colonialism is happening. In a way that makes both extinct languages or bird species and unrepeatable traditional musical ways of thinking inaccessible to the future. Somehow nobody in the music world has seriously noticed this for the last 80 years.
Here, at the end of the process, imagine that you are living in a very different 21st century, where does not reign in the realised ‘World System’s Heaven’ .
Imagine a world where the highly structured system of European polyphonic music is combined with the Asian polyrhythmic technique of musical time, where the compositions of the Hindustani Gāyaki Ang Sitār are performed on polyphonic harpsichord accompanied by psychedelic bass, where orthodox Slavic sacred chant copies the structure of the classical Indian Dhrūpad style, or where repetitive gamelan music follows the construction of Indian instrumental rāga-s (Ālāp-Jhōr-Jhālla), etc.
Well, this can be heard on Earth for the last time here, in the modest examples of the non-existent 6th. A.I.M.C. collection.
Please listen an autotelic way.
(Lāszlō Hortobāgyi-Hortator,1990)
————————————————-
Furcsa módon vannak emberek akiket nem zavar, hogy tulajdonképpen nincs is 6th.All India Music Conference... – se 7th. All India Music Conference...
Engem például nagyon zavart. Hogy miért ?
Próbáld meg elképzelni, hogy egy zenetörténész vagy 100 évvel késöbbről és a 20.-21th, század zenéjével foglalkozol. E századok zenetörténeti statisztikája egy olyan harangörbét rajzol ki, ahol a kultúrális rátermettség (absolute fitness {n(t+1)=Wn(t)} darwini törvénye révén a legértékesebb zenei antropológiák napi gyakorlata tünik el.
A zárvány jellegű tudományos zenekutatás ellenére a jelenkori zeneipar felszínes gyakorlata, amely a vegyszerek mellett a test nyílásainak a kiegészitő ingelését szolgálja, megtanít arra, hogy az embert és annak különböző kultúráit a profitszerzés és a személyes meggazdagodás forrásának tekintsék. A forrás így tehát elpusztul a lerablása által.
Mémkolonializmus zajlik. Méghozzá, úgy, hogy a kihaló nyelvek vagy a madárfajok és a megismételhetelen tradicionális zenei gondolkozásmódok egyaránt hozzáférhetetlenné válnak a jövő számára. Az zenei életben az elmúlt 80 évben ezt valahogy komolyan senki nem vette észre.
Itt a folyamat végén képzeld el, hogy egy egészen más 21th. században élsz, ahol nem a megvalósult Világrencer Mennyországa uralkodik.
Képzeljük el azt a világot, ahol az európai polifon zene magasan struktúrált rendszere a zenei idő ázsiai poliritmikus technikájával lép kombinációba, ahol a hindusthani Gāyaki Ang Sitār kompozícióit polifonikus csembalón adják elő pszichedelikus basszus kíséretében, ahol az ortodox szláv egyházi ének a klasszikus indiai Dhrūpad stílus felépítését másolja, vagy ahol a repetitív gamelan zene az indiai hangszeres rāga-k (Ālāp-Jhōr-Jhālla) konstrukcióját követi. Nos ez hallható itt a Földön utoljára, a nemlétező 6th. A.I.M.C. kollekció szerény példáiban.
Hallgassa öncéluan.
(Lāszlō Hortobāgyi-Hortator,1990)
———————————————–